Noutati

Cum afecteaza consumul de zahar sanatatea?

Auzim destul de des indemnul: “Pentru o viată sănătoasă, evitați consumul de sare, ZAHAR si grăsimi. Am vorbit despre grăsimi aici, astăzi vorbim despre zahar.

Partea “amara” a zaharului:

Zaharul este dulce, dar consumat in cantități prea mari iți poate face viată amara! Alimentele integrale, precum fructele, legumele, lactatele sau făinoasele conțin porții de zahar natural. Corpul nostru digera acești carbohidrați intr-un ritm lent pentru ca celulele din organism sa își satisfacă nevoia de energie. Zaharul adăugat, pe de alta parte, cel pe care îl găsim in mâncarea si băutură procesat, in alimentele împachetate/îmbuteliate, este volum inutil de zahar pe care îl „îndesăm” in dieta noastră zilnica.

Cat de mult este “prea mult”?

Recomandările specialiștilor in sănătate suna așa: nu mai mult de 6 lingurițe de zahar (pur sau din alimente) sau 25 de grame pe zi, in cazul femeilor si nu mai mult de 9 lingurițe de zahar (pur sau din alimente) sau 36 de grame, in cazul bărbaților. Însă consumul mediu este mult mai mare, de aproximativ 22 de lingurițe (88 grame). Este foarte ușor sa depășești limita sănătoasă: o singura doza de suc, conține 10 lingurițe de zahar, fără niciun beneficiu nutrițional.

Băuturile carbogazoase îndulcite, reprezintă o sursa imensa de zahar adăugat in dietele indivizilor la nivel mondial. De exemplu, daca beți o doza de suc in fiecare zi timp de 3 ani, fără sa ardeți caloriile adăugate din acesta, veți “câștiga” in greutate aproximativ 7 kg. Îngrășarea atrage după sine probleme de sănătate precum diabetul sau anumite tipuri de cancer.

Zaharul si bolile inimii: 1 din 10 indivizi își procura ¼ din numărul zilnic de calorii necesare, din zahar adăugat. Studiile au arătat ca persoanele care consuma zahar in cantități mari, sunt de 2 ori mai predispuși la dezvoltarea unor boli cardiovasculare. Potrivit oamenilor de știința, cantitățile de zahar ingerate in surplus, cresc nivelul presiunii sângelui, si totodată eliberează mai multe grăsimi in organism. Ambele pot cauza infarct, accident vascular sau orice alte boli ale inimii.

Creșterea presiunii sanguine, este pusa in general pe seama consumului excesiv de sare, însă aceasta condiție medicala, cunoscuta sub denumirea de hipertensiune, este in strânsă legătură si  cu un alt cristal alb –zaharul. Acesta acționează prin creșterea nivelului de insulina pe care îl produce corpul. Insulina poate face ca vasele de sânge sa devina mai rigide iar asta favorizează retenția apei si a sodiului in rinichi.

Creșterea colesterolului – o dieta bogata in zaharuri este dăunătoare pentru inima, indiferent de greutatea pe care persoana respectiva o are. Zaharurile pot creste nivelul “colesterolului rău” LDL si pot scădea nivelul “colesterolului bun” HDL. De asemenea, măresc numărul grăsimilor din sânge numite Trigliceride si sabotează munca enzimelor care le combat.

 Boli ale ficatului – majoritatea mâncărurilor si băuturilor procesate sunt îndulcite cu fructoza, un zahar simplu din fructe sau legume, precum porumbul. Ficatul transforma fructoza in grăsime. Daca alimentezi corpul in mod constant cu fructoza, in timp, mici picături de grăsime se vor depozita in ficat. Aceasta boala se numește „boala ficatului gras non-alcoolic”. Aceste depuneri pot fi reversibile cu ajutorul unei diete sănătoase pe baza de mâncare neprocesata si cu cantități scăzute de zahar.

Apariția cariilor – știm cu toții încă de mici, ca dulciurile ne strica dinții. Mai exact cum? Zaharul hrănește bacteriile din gura iar acestea lasă in urma acid care ataca smaltul dinților. Băuturile dulci, fructele uscate, bomboanele, ciocolata sunt printre cei mai mari dușmani ai dinților. Bomboanele acre sunt la un nivel si mai ridicat in topul dăunătorilor. Acestea sunt aproape la fel de acide ca acidul unei baterii. Daca totuși consumați  “dulciuri acre” (plăcinta cu vișine, sorbet de lămâie etc), clătiți-va gura cu apa sau beți niște lapte pentru a neutraliza acidul.

Afectează calitatea somnului – consumul ridicat de zahar din timpul zilei, poate dauna somnului, deoarece poate ridica nivelul de glucoza din sânge, crescând astfel si cantitatea de energie eliberata  in corp. La sfârșitul zilei, o cupa de înghețata sau cateva prăjiturele iți livrează cantități de zahar care te pot trezi in mijlocul nopții sau iți pot afecta calitatea somnului, astfel încât dimineața te poți trezi mai obosit.

Pentru analiza nivelului de zahar din sânge, colesterol sau alte analize, te așteptam la Dentirad Hospital.  Pentru interpretarea acestora si păreri medicale legate de eventuale tratamente sau diete, echipa de medici profesioniști îți sta la dispoziție. Alege informat, micile decizii te pot scuti de probleme mari de sănătate.

Pentru relații si programări accesați pagina noastră aici sau apelați 0244 972.

0
  Articole similare

Add a Comment


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.