Ce este Dopamina ?

Atunci când este eliberata in cantități mari in corp, dopamina, creează sentimente de plăcere si recompense, ceea ce produce nevoia individului de a repeta acțiunea respectiva. In situația opusa, când nivelul de dopamina stagnează, apare dezinteresul si lipsa de motivație in întreprinderea unor activități care, in mod normal, sunt catalogate drept încântătoare .

Dopamina este un neurotransmitator ce îndeplinește mai multe funcții in creier si corp: este implicat in acțiunea de recompensa, motivație, memorie, atenție, reglarea digestiei, si nu in ultimul rand, cea mai populara funcție a acestui hormon: plăcerea. Dopamina este responsabila si cu funcția creierului de a controla mișcările, un nivel scăzut al acesteia, declanșând boala Parkinson.

Nivelul de dopamina este, in mod normal, reglat prin intermediul sistemului nervos însă sunt si anumite lucruri pe care pacienții le pot face pentru a creste cantitatea in mod natural.

Urmați aceste sfaturi pentru o viată mai liniștita, fericita si, nu in ultimul rând, mai sănătoasă:

  1. Consumați mai multe proteine – acestea sunt formate din mici construiții, numite aminoacizi. Exista 23 de aminoacizi diferiți, iar dintre aceștia, unii pot fi sintetizați de organism, alții trebuie primiți prin intermediul alimentației. Enzimele din corp au capacitatea de a transforma Tirozina in Dopamina, astfel ca, pentru producția de dopamina este important sa avem un nivel adecvat de Tirozina. Exemple de alimente care conțin, in mod natural, Tirozina, sunt: carnea de curcan si vita, ouăle, lactatele, soia si legumele.

 

  1. Consumați mai puține grăsimi saturate – anumite studii efectuate pe animale, au demonstrat ca, utilizate in cantități mari, grăsimile animale, untul, lactatele cu procent ridicat de grăsimi, uleiul de cocos si cel de palmier, pot întrerupe circuitul de producție al dopaminei. De asemenea, cantitățile mari de grăsimi saturate, slăbesc memoria si funcțiile cognitive. Este de preferat sa ne luam cantitățile de grăsimi din alimentele neprocesate.

 

  1. Consumați pro biotice – cercetările de la acest nivel au demonstrat ca exista o legătura strânsă intre intestine si creier. In literatura de specialitate, intestinele mai sunt numite ‘al doilea creier”, datorita numărului mare de celule nervoase care produc molecule de semnal neurotransmitator, incluzând si dopamina. Studiile au demonstrat ca numărul mare de bacterii „bune” este asociat si cu eliminarea anxietății si a depresiei. Cantitatea de pro biotice poate fi crescuta prin consumul de suplimente.

 

  1. Mâncați fasole mov – aceasta conține, in mod natural, un nivel ridicat de L- dopa, precursorul dopaminei. Cercetările au demonstrat ca, acest aliment, reprezintă o cale naturala de a creste nivelul de dopamina, inclusiv in rândul pacienților cu Parkinson, o afecțiune cauzata de nivelul scăzut al acestui neurotansmitator.

 

  1. „Faceți mișcare „ – exercițiile sunt recomandate pentru creșterea nivelului de endorfine si pentru îmbunătățirea stării de spirit. Efectele apar după 10 minute de aerobic, însă nivelul tinde sa crească, după cel puțin 20 de minute. Yoga si aerobicul, ajuta la creșterea nivelului de dopamina, inclusiv la pacienții cu Boala Parkinson, afecțiune cauzata de nivelul scăzut de dopamina, ce întrerupe abilitatea creierului de a controla mișcările corpului.
  2. Dormiti suficient – când dopamina este eliberata in creier, produce stări de veghe si vigilenta. Studiile au demonstrat ca, aceasta, este eliberata in cantități mari dimineața, când este timpul sa ne trezim si ca acest nivel scade, in mod natural, pana la cel optim, seara, când trebuie sa adormim. Lipsa somnului, însă face ca acest “traseu” natural sa fie întrerupt. Atunci când suferim de insomnie, nivelul scăzut de dopamina dimineața – la trezire, face ca pacientul sa sufere de lipsa de concentrare si dificultate in îndeplinirea sarcinilor cotidiene.

 

  1. Ascultați muzica – aceasta activitate reprezintă un mod distractiv de a stimula eliberarea de dopamina in creier. Mai multe studii realizate, au demonstrat ca muzica, ridica nivelul de activitate din zona creierului responsabila cu recompense si plăceri, receptorii dopaminei. Nu se recomanda un anumit gen muzical, însă au fost înregistrate creșteri in nivelul de dopamina, in cazul celor care asculta melodii de relaxare, instrumentale.

 

  1. Meditați – este practica prin care va eliberați mintea de gânduri, va concentrati pe binele interior si lăsați ideile sa plutească, fără sa le acordați încărcătura emoționala sau morala. Acest exercițiu poate fi realizat stand in picioare, in poziție orizontala sau chiar in mers, la un nivel mai avansat. Îmbunătățiri ale stării psihice si sănătății mentale, au fost sesizate încă de la începutul acestei practici si au fost asociate cu eliberarea unei cantități crescute de dopamine in creier.

 

  1. Încărcați-va “bateriile” la soareTulburarea Afectiva Sezoniera reprezintă una din bolile ce pot fi provocate/induse in sezonul rece sau in condițiile lipsei de soare. In timp ce un nivel crescut de vitamina D si lumina solara, reprezintă un propulsor al nivelului de dopamina, este important sa adoptam o atitudine corecta fata de expunerea la soare, si sa rămânem conștienți de riscurile acesteia, evitând efectele negative asupra sănătății sau chiar dependenta de soare/solar. Respectați, așadar, indicațiile specialiștilor cu privire la expunerea pielii in soare.

 

  1. Suplimentele – daca din diferite motive sau condiții medicale, corpul dumneavoastră nu dispune de vitaminele si minerale necesare unei bune funcționari pentru crearea de dopamina, este recomandat sa le suplimentați. Printre cele necesare eliberării de dopamina amintim: fierul, vitamina B6, niacina, folacina. Daca apar carente in aceste substanțe din organism, cel mai probabil veți întâmpina dificultăți in atingerea cantității de dopamina necesara corpului. Pe lângă alimentația corecta, următoarele suplimente sunt legate de producția de dopamina: magneziul, vitamina D, curcuma, oregano si ceaiul verde.

 

Pentru testarea acestor carente, analize mai complexe sau alt tip de investigații, echipa de medici Dentirad Hospital va sta la dispoziție.

Pentru detalii si programări vizitați pagina noastră aici sau apelați 0244 972.

0
  Articole similare

Add a Comment


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.